Warga Pamekasan Dirikan Solat Istisqo Minta Hujan


Warga Kecamatan Palengaan, Kabupaten Pamekasan, Madura, mendirikan solat istisqo. Solat yang dikhususkan untuk meminta hujan itu dipusatkan di Lapangan Garuda Palengaan. Solat dipimpin pengasuh Pesantren Miftahul Ulum Panyepen, RKH Moh Mudatstsir Badrudin,

"Hampir seribu orang warga Palengaan berkumpul bersama sebelum mendirikan solat istisqo. Solat sengaja didirikan pada hari Jumat lantaran dipandang sebagai hari suci dan doa yang dipanjatkan diyakini dikabulkan Tuhan Yang Maha Esa," kata Samsul Arifin, warga Palengaan, Jumat (11/10/2019).

Samsul menambahkan, tak hanya warga biasa yang ikut solat istisqo. Ratusan santri Pesantren Miftahul Ulum juga keluar pondok ikut berjamaah. "Warga dan santri antusiasi ikut berjamaah solat minta hujan. Apalagi, solat diimami langsung oleh Pak Kiai Mudatstsir Badrudin," imbuh Samsul.

Seusai solat istisqo, warga tak langsung pulang. Warga dan santri tetap duduk bersila dan memanjatkan doa-doa meminta hujan.

Ritual solat istisqo lazim dilakukan warga Kabupaten Pamekasan pada saat puncak kemarau. Tahun 2017 dan 2018 lalu, warga Pamekasan juga mendirikan solat istisqo di beberapa lapangan desa. Termasuk solat istisqo di Lapangan Pendopo Bupati. **

Subscribe to receive free email updates:

0 Response to "Warga Pamekasan Dirikan Solat Istisqo Minta Hujan"

Posting Komentar